Závislost na sladkosti – jak ji překonat?

Závislost na sladkosti – jak ji překonat?

Sladkosti – spříjemňují relax, jsou spojencemi v čase smutku, dopĺňují čas strávený z blízkými. Jak se od nich osvobodit, když tak dobře chutnají a přinášejí nám tolik potešení?

Jezení sladkostí nám přináší radost a proto po nich saháme. Možná i dokonce každý den. Při takovýchto príležitostech někdy žertovným tónem řekneme, že jsme na sladkostech závislí.

Taková závislost však skutečně existuje, i když v porovnání s alkoholizmem nebo drogovou závislostí, může vypadat velice banálně. Nespravedlivě.

Všudepřítomný cukr

Sladkosti jsou pro naše zdraví škodlivé kvůli cukru, který obsahují. A když nás v určité chvíli snědení čokoládové tyčinky upokojí a zlepší nám náladu, z dlouhodobého hlediska to na náš organizmus vplývá ničivě. Jako by toho negatívního nestačilo, cukr najdeme všude. Je ho mnoho v hotových výrobcích, vysoko zpracovaných potravinách, omáčkách, nápojích, drobném občerstvení. Když je jíme častěji než jen občas a mimo toho se neomezujeme v konzumaci sladkostí, tím hůře pro nás. Měli by jsme značně omezit konzumaci cukru a především by jsme se měli vyvarovat každodenního pojídání sladkostí. Není to však jednoduché, hlavně pokud už máme nějaké svoje zvyky.

Při omezování sladkostí nám pomůže, když do naší stravy přidáme větší množství ovoce a čerstvých šťáv. Místo cukru můžeme s úspěchem použít na slazení nápojů (a nejen těch!) med vysoké kvality nebo přejít na stevii. Pečivo a koláče z obchodu je dobré nahradit domácími. Jak se rozhodujeme o čokoládě, vyberme si hořkou s co nejvyšším obsahem kakaa. Při nakupovaní čtěme etikety – když budeme vědět, z čeho se skládají jednotlivé produkty, můžeme nakupovat moudřeji a ku prospěchu našeho zdraví.

Když nad tebou sladkosti vyhrávají

O závislosti můžeme mluvit tehdy, když stimulanty negativně zasahují do nášeho bežného fungování a my, i když si tento fakt uvědomujeme, po nich stále saháme. Nejsme schopni mít nad touto situací kontrolu, právě naopak – je potřeba udělat něco, v tomto případě jezení sladkostí, je silnejší jak naše vůle a zdravý rozum.

Takovou závislost by jsme měli konzultovat se specialistami. Terapie je stejně důležitá, jako v případě jiných závislostí, i když o závislosti na sladkostech nebo cukře se mluví méně jak o alkoholizmu, závislosti na tabáku nebo na práci. Při změně stravy na zdravější nám pomůže dietolog.