Několik způsobů na posílení kloubů

Několik způsobů na posílení kloubů

Problémy s kloubami (bolest, degenerační změny, problémy s pohybem) se dnes týkají mnoha osob. V prevenci těchto problémů a udržení pohybové správnosti do pozdního věku pomůže správná profilaktika.

1. Strava

Základ udržení kloubů v dobré kondice je správně vyvážené menu, bohaté na vápník, vitamíny a minerály. Co denně náleží spožívat mléčné výrobky (sklenku mléka, jogurtu, několik lžic tvarohu, sýry a pod.), plnozrnné výrobky a zeleninu a ovoce (zejména mrkev, petržel, por, celer, červenou řepu, zelí, okurky, klíčky, česnek, cibuli, luštěniny, jahody, borůvky, brusinky, citrusy). Zabraňují degeneraci, opožďují procesy stárnutí a dodávají složky sloužící jako stavitele kloubové tkáně. Pohyblivost kloubů zlepšují také ryby, bohaté na masné kyseliny omega-3 a vitamín D. Nejdůležitější jsou mořské ryby (tuňák, makrela, sleď, halibut, platýz), které se povinno jíst co nejméně 2 krát za týden. Další doporučované výrobky jsou: řepný a lněný olej, olej z oliv, lněné semínko a vlašské ořechy. Stravu je vhodné obohatit také o koření, zlepšujuící přeměnu energie a pomáhající v boji s otylostí, přispívá proti problémům s osteoartritidou. Patří k nim: majoránka, bazalka, křen, šalvěj, máta, anýz, hřebíček a zázvor.


2. Fyzická aktivita

Každodenní porce pohybu posílí naše kosti a svaly, díky čemu si klouby zachovají správnou pohyblivost a nepodlehnou ztuhnutí. Náleží si ale pamatovat, aby nepřetěžovat organizmus: nadměrná fyzická aktivita, těžká fyzická práce nebo závodní sport mohou doprovádit k zužití chrupavky a degeneračním změnám. Aby udržet klouby v dobré kondicy, vystačí usmířená gymnastika, pravidelné procházky, běh, plavání nebo jízda na kole.


3. Péče o správné návyky

Problémy s klouby se mohou objevit také pod vlivem pžetížení nebo stresu. Začínáme tedy nedobrovolně napínat svaly, co doprovází omezení přísunu kyslíku do nohou a silnějšímu pociťování bolesti kolenních kloubů. Aby tomu zabránit, náleží jak nejvíce je to možné omezit stresové situace a zadbat o emoční rovnováhu. Klouby chráníme také vynecháním nošení vysokých podpadků, dbáním o udržení správné váhy a správné rozložení tíhy během zdvyhání předmětů. Důležité, aby v sobě vytvořit dobre návyky, které předcházejí přetížení kloubů během vykonávání lehkých každodenních čiností.