Nebezpečné trans-tuky

Nebezpečné trans-tuky

Svědomí spotřebitelé, čili ti z vás, kdo znáte složení potravin a přečtete si informace na balení, narazil jste na termín "trans-tuky". Ukážeme vám, co se skrývá za tímto názvem a kam vede jejich konzumace.

Dobrý tuk, špatný tuk

V pravidelné stravě člověka by 25-30 % odebírané energie z potravy měla pocházet z tuku. Stejně důležitá jako kvantita je jeho kvalita. Nejzdravější a nejvíce doporučené jsou mononenasycené mastné kyseliny (nalézt je můžeme v ořechách a olejů, ze kterých jsou extrahovány, řepkový olej, avokádo, olivy) a polynenasycené mastné kyseliny (obsažené v rybách, vlašských ořechách, slunečnicových semenech, rostlinných olejích, sezamových semínkách). Můžeme také konzumovat nasycené mastné kyseliny (máslo, sýry, maso a masné výrobky, mléko, kokosové ořechy, palmový olej, pečivo, tuky na pečení), ale měli bychom je velmi omezovat.

Trans tuky – základní informace

Trans jsou tuky rostlinného původu, které se změnily na úrovni molekuly přidáním vodíku. V praxi to znamená, že jsou kalené. Ale taková změna nese závažné důsledky pro správné fungování lidského těla.

Pozor! Škodlivé!

Výsledky mnoha studií a vědeckých publikací mluví o vysokém nebezpečí trans-tuků. Například vědci z Harvardovy univerzity zjistili, že jedna porce francouzských hranolek, tedy okolo 7 g tuku, co denně spožívány zvyšují riziko srdečních nemocí o 50 %. Podobná čísla se týkají rizikem vzniku diabetu. Kromě toho probíhá výzkum (jako dosud) potvrzující riziko vzniku rakovinných onemocnění v důsledku spotřeby tohoto typu tuku. Francouzka Françoise Clavel-Chapelon tvrdí, že riziko vzniku rakoviny prsu u žen je téměř dvakrát větší, konzumací průmyslového trans tuku. Dietologové po celém světě jednomyslně varují před spotřebou výrobků obsahujících hydrogenované rostlinné tuky.

Trans tuky znalezneme v následujících výrobcích:

  1. některé tuky na smažení a mazání pečiva, margarín a tuky na smažení

  2. suchary, sušenky, chipsy, pečivo plněné tukem,

  3. cereálie, müsli typu crunchy,

  4. majoné,

  5. prášková smetana do kávy,

  6. produkty opakovaně smažené v ohřívaném tuku (hranolky, koblihy).