Jezte ryby, protože to stojí za to

Jezte ryby, protože to stojí za to

Všichni víme, že by jsme měli jíst ryby. Proč? Protože říkají, že ryba má vliv na vše. Ale co to přesně znamená a čím jsou slavné kyseliny omega-3?

Zdravější srdce

Převaha rybího masa nad ostatním poléhá na tom, že obsahuje nenasycené mastné kyseliny a ne tak jak zbytek - nasycené. Nasycené tuky přizpívají k rozvoji vysokého tlaku a aterosklerózy a ve výsledku přibližují perspektivu nemocí srdce a jiných těžkých nemocí oběhové soustavy.

Nenasycené mastné kyseliny jsou zase zbraně v boji proti těmto nemocem. Za nejcennější kyseliny v rybách se považují kyseliny ze skupiny omega-3. Jsou to hlavně kyseliny eikosapentaenová a dokosahexaenová. Jejich pravidelné spožívání umožňuje obnížení koncentrace cholesterolu. Zabraňuje hromadění plaků ve světle tepen, a tím brání hypertenzi, trombóze a ischemické chorobě srdeční.

Lepší práce mozku a menší ryziko depresí

Vyměněné mastné kyseliny mají vliv na nervový systém - vyživují mozek a vzmocňují soustředění. Proto v průběhu zvětšené intelektuální zátěže (např. během učení) se doporučuje jíst 2-3x týdně tlusté mořské ryby. Kyseliny omega-3 pomáhají také zabraňovat depresi a zmenšují nervové napětí. Těmto funkcím napomáhá také přítomnost vitamínu D. Když nás dopadá špatný humor, můžeme sáhnout také pro sladkovodní chudé ryby, které nám dodávají napomáhající vitamíny ze skupiny B.

Krásnější pokožka a lepší zrak

Kromě vitamínu D nám tučné ryby dodávají také vitamín A a E. Pokud k tomu přidáme již zmiňovanou omega-3, můžeme mluvit o velice pozitivním vlivu rybího masa na fungování očí a na kvalitu pleti. Zmiňované vitamíny působí proti stárnutí, dobročinné tuky vyživují pokožku a zrak uzýskává díky složkám zabraňujícím makulární degeneraci a šerosleposti.